Forældresamarbejde

Lige så vel som, at relationen kommer først i vores tilgang til børnene, så gør det sig også gældende i vores forældresamarbejde. Det er i samarbejdet med jer, at vi sikrer børnenes udvikling og trivsel, og her er den gode relation og et godt samspil afgørende. Vi er et lille hus, og her kommer man hurtigt til at kende alle børn og voksne, og det skaber en familiær stemning, som vi alle værdsætter meget højt.

Vi lægger vægt på at have en åben dialog, der går begge veje, og vi opfordrer til, at I altid kommer til os, hvis der er spørgsmål, noget I undrer jer over eller ting, der er svære. Hver stue har også en telefon, som I altid er velkommen til at ringe eller sende en SMS til. Hvis en aflevering har været svær, sender vi også gerne et billede af jeres barn, der er kommet godt i gang med dagen.

Aula

Aula er vores primære kommunikationskanal og en vigtig del af samarbejdet med jer.

Det er på Aula, at vi deler praktiske informationer og sender invitationer til arrangementer ud, og hvor I indmelder ferie og sygdom. Det er vigtigt, at I husker dette, så vi altid ved, hvor mange børn vi bliver - det gør det nemlig meget nemmere for os at planlægge nogle gode dage for de børn, som er i huset.

Det er også på Aula, at vi deler billeder og historier fra hverdagen i Ingolf og Følfodvej, så I kan følge med i og tale med jeres børn om dagens oplevelser. Hvert kvartalt sender vores pædagogiske leder desuden et nyhedsbrev ud.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af den tid jeres barn går i vuggestue, har vi forskellige samtaler om jeres barns trivsel og udvikling. Ved opstart bliver I inviteret til en velkomstsamtale og tre-seks måneder efter vuggestuestart holder vi en samtale om, hvordan den første tid er gået, og hvad vi eventuelt skal gøre anderledes.

Derudover holder vi en samtale, når barnet fylder to år og en samtale inden børnehavestart, hvor vi taler om det nye kapitel, der venter.

Vi er altid tilgængelige for en snak, og du er til enhver tid velkommen til at bede om en samtale med de ansatte på dit barns stue. Ligesom vi naturligvis også tager initiativ til en snak med dig, hvis vi har spørgsmål eller bekymringer omkring dit barn.

Vi har forældremøde i efteråret - et i hvert hus. Her vil der være oplæg fra lederen og personalet om hvad vi har fokus på i huset og efterfølgende går vi ud på stuerne.

Forældreråd

Vi har et meget aktivt og engageret forældreråd, der blandt andet er med til at arrangere sommerfest og julefest.

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Vuggestuerne Ingolf og Lille Ingolf. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Ingolf og Følfodvej og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Der er forældrerådsmøde fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.